«Онлайн- життя», або безпека в інтернеті (поради вчителю «Як формувати в дітей навички цифрової грамотності»)
Сучасні підлітки — це покоління інтернету. Наскільки ми, сучасні вчителі, готові до змін, щоб бути на рівні з дітьми? Чи знаємо, як допомогти учням опановувати цифровий простір?
Інтернет – скарбниця знань та інформації, незамінний інструмент для спілкування та соціалізації. Діти, як найчуткіша до інновацій частина суспільства, активно адаптуються до цифрового середовища.
Із кожним роком зростає кількість інтернет-користувачів, а також збільшується час, який підлітки проводять в мережі. Однак кількість не означає якість.
Сьогодні «грамотність» – то не лише академічні навички читання, рахування і письма, а й уміння використовувати Інтернет безпечно та усвідомлено. Це і є цифрова грамотність, або цифрова компетентність, базові знання якої можна знайти в методичних посібниках, які супроводжуються інтерактивними модулями, мультимедійною грою та тестуванням для закріплення учнями навичок цифрової грамотності та компетенції.
В своїй роботі ви можете скористатися:
1. Сайтом «Онляндія – безпечна веб країна» (http://disted.edu.vn.ua/media/bp/html/etusivu.htm);
2. Сайтом «Про безпеку в Інтернеті від Google» (http://www.prointernet.in.ua);
3. Тренінгом «Критичне оцінювання ресурсів інтернету» для вчителів і учнів (http://wiki.iteach.com.ua/);
4. Уроком Інтернет-безпеки для проведення з дітьми (http://startuem.lg.ua/?p=1445);
5. Посібником «Освіта в сфері прав людини в Інтернеті» з 5 новими груповими вправами (https://www.academia.edu/18492034/Освіта_в_сфері_прав_людини_в_Інтернеті._Human_rights_in_the_Internet._Manual_for_educators_and_youth_workes);
6. Онлайн курсом «Права людини та Інтернет», що передбачає ознайомлення Інтернет-користувачів з їх правами в онлайновому середовищі (http://hr-online.org.ua/ua/kursi/);
7. Тренінговими вправами з безпечної поведінки в Інтернеті для дітей та молоді переможців Національного конкурсу (http://startuem.lg.ua/?p=1427#more-1427);
8. Матеріалами Міжнародної кампанії «Рух проти мови ненависті онлайн» (http://www.nohatespeechmovement.org/ (англійською мовою) або http://nhsm.info/(українською мовою);
9. Практичним посібником «Букмаркс: керівництво по боротьбі з мовою ненависті он-лайн за допомогою освіти у сфері прав людини» (http://nohate.ext.coe.int/Campaign-Tools-and-Materials/Bookmarks (англійською мовою));
10. Правилами безпечного користування Інтернетом (http://svit-molodi-kiev.svitmolodi.com.ua/ua/school-user/news/10-pravil-bezpechnogo-koristuvannya-nternetom).
Сьогодні діти та інтернет нероздільні. Однак дитячі психологи довели, що раннє й неусвідомлене користування Інтернет-ресурсами призупиняє розвиток самостійного мислення дитини. Щоб цього не сталося, ми повинні озброїтися їх правильними знаннями!
Як зробити з Інтернету друга-порадника, а не пожирача часу?
Книжка «Як не заблукати в Павутині» доступно, переконливо й вмотивовано розкриває відповіді на ці питання
(https://drive.google.com/file/d/0B1dIQ60kF_ccX3ZPaDktbDJlUFU/view)
Зараз дуже важливо дати дітям розуміння, що в Інтернеті, як і в реальному житті, треба бути обережним. І чому важливо в разі зіткнення з інтернет-погрозами обов’язково звертатися до дорослих або спеціальних служб.