Рік математичної освіти в Україні
Як відомо, Президент Володимир Зеленський підписав Указ «Про оголошення 2020/2021 навчального року Роком математичної освіти в Україні».
Метою проведення Року є створення можливостей для рівного доступу українських школярів до сучасної та якісної математичної освіти, формування у них належного рівня математичної компетентності.
У рамках проведення Року математики Кабінет Міністрів України 25 червня 2020 року розробив та затвердив комплекс заходів, який включатиме впровадження у навчання сучасних практико-орієнтованих засад, розроблення електронних навчальних ресурсів, створення умов для забезпечення сучасного рівня викладання математичних дисциплін, зокрема із застосуванням ефективних технологій формування та розвитку математичної компетентності учнів. Також передбачається вивчення та впровадження досвіду держав, які демонструють високі показники з математичної компетентності за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA.
Згідно з планом, протягом 2020-2021 навчального року, заплановано:збільшити кількість навчальних годин на вивчення математики в Державному стандарті базової середньої освіти; впровадити курси «Логіка», «Математична логіка» у варіативну складову навчальних планів 1-11 класів; провести тренінги для вчителів початкових класів та вихователів закладів дошкільної освіти із застосування Легоматематики в освітньому процесі; оснастити школи і профтехи, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, обладнанням для навчальних кабінетів і STEM-лабораторій; створити каталог освітніх ресурсів з вивчення математики; розширити мережі математичних гуртків у закладах загальної середньої та позашкільної освіти; організувати математичні хаб-простори на базі вишів, що мають факультети (інститути) з підготовки вчителів.
У квітні 2021 року також заплановано створити безкоштовний математичний онлайн-ресурс та розробити відповідний контент для учнів та вчителів математики. Починаючи з травня 2021 року, здобувачі повної загальної середньої освіти складатимуть обов’язкову державну підсумкову атестацію у формі ЗНО з математики. Протягом червня-серпня 2021-го планується організувати літні «математичні школи» для вчителів та учнів, а на листопад заплановано відкриття Музею науки.
Як відомо, ідея проведення Року математичної освіти в Україні була ініційована після оголошення результатів міжнародного дослідження математичної компетентності PISA-2018, в якому взяли участь українські школярі.
Отже, наразі стоїть важливе завдання – створити спільноту вчителів, управлінців, які разом працюватимуть над промоцією математичної освіти незалежно від дат Року математики чи політичних змін. Адже останні 5 років для усієї освітньої спільноти було очевидно, що в Україні поглиблюється проблема з доступом до якісної математичної освіти. Ми маємо чудові результати з міжнародних олімпіад, і в цьому – величезна заслуга вчителів, але, на жаль, більшість дітей почали втрачати мотивацію до навчання. Очевидно, що року недостатньо, аби виправити всі проблеми з математичною освітою. Але є змога впровадити найбільш нагальні й потрібні нашим дітям та освітянам новації, а також закріпити думку про те, що математика потрібна всім, бо вона – про наше щоденне успішне і заможне життя в сучасному світі.
У 2020/2021 навчальному році методичною службою Срібнянської селищної ради були розроблені Заходи в рамках проведення «Року математики» в закладах загальної середньої освіти.
На виконання Заходів, учителі математики, які викладають предмет в 10-11 класах та класні керівники провели проматематичний онлайн-семінар для батьків «Особливості ДПА та ЗНО з математики в 2021 році».
Здобувачі освіти Васьківської ЗОШ І-ІІ ст., Гриціївської ЗОШ І-ІІ ст. та Карпилівської ЗОШ І-ІІІ ст. взяли участь в Міжнародному математичному конкурсі «Кенгуру» — який проводиться з метою зацікавлення школярів математикою.
В листопаді 2020 року на базі методичного кабінету відділу освіти, сім’ї, молоді та спорту був проведений зональний тур всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2021» в номінації «Математика».
До участі в першому турі конкурсу було зареєстровано 4 учасники, з них – 3 із закладів загальної середньої освіти Срібнянської ТГ та 1 – із Талалаївської. Через об’єктивні причини 2 учасники не взяли участь у конкурсі. Переможницею зонального туру конкурсу в номінації «Математика» стала - Онопченко Ольга Петрівна, яка брала участь в ІІ турі конкурсу та посіла 6 місце.
Якість математичної підготовки молодого покоління стає індикатором готовності суспільства до соціально-економічного розвитку, мобільності особистості в освоєнні та впровадженні сучасної техніки, нових технологій.
Математична освіта є важливою складовою загальноосвітньої підготовки. Місце математики в системі шкільної освіти визначається її роллю у формуванні навчальних, соціальних, загальнокультурних і життєвих компетентностей, цінностей громадянського суспільства, в особистісному розвитку учнів з орієнтацією на продовження навчання, у формуванні креативності та критичного мислення, творчих здібностей.
Як сказав Джон Дьюї - «Математика – це один із базових предметів загальної середньої освіти, який забезпечує успішне вивчення інших дисциплін – насамперед предметів природничо-математичного циклу. Якщо будемо вчити сьогодні так, як учили вчора, то вкрадемо у наших дітей завтра…».
А тому, учителі початкових класів взяли участь в огляді планів-конспектів нестандартних уроків математики в початковій школі, а 5-11 класів – огляді проєктів професійного розвитку вчителів математики «Формування дослідницької компетентності здобувачів освіти на уроках математики». На основі поданих робіт будуть створені методичні порадники.
З 12 по 23 квітня на вчителів чекає математичний офлайн квест «Відкрий себе через математику».
Математика - це наука, яка «прокачує» наш мозок, робить людину більш освіченою, креативною, надає змогу мислити нестандартно та критично, протистояти свідомій маніпуляції покликаній змусити людину зробити відповідний вибір чи сформувати в ній відповідне враження. Тому вивчення математики має великий інтелектуальний зміст.